6 Aralık 2016 Salı

Çocuklar Mutfakta

  "Bir çocuğun sorumluluğunu elinden alırsanız daha az sorumlu hale gelir." Bu sözü güzelce çerçeveletip evin en görünen yerine asasım var!
Oğlumla mutfakta vakit geçirmeyi sevdiğimi herkes bilir.Kızanımız,laf edenimiz çok ama onlar 25 yaşındaki çocuğunun önüne meyve soyup verenler ve birde sürekli yemesi için hatırlatmada bulunan anneler olduğu için pek dikkate almıyorum:) 
  Oldukça pratik, tehlike seviyesi çocuğun yaşına ve becerilerine uygun şekilde olan bir sürü şey var yapılabilecek.Kahvaltı bıçağıyla muz kesmesi,portakal&mandalin suyu sıkmaya çalışması,hamur işlerinin üzerine çırptığı yumurtayı sürmesi,kurabiyelere şekil vermesi,tabağını mutfağa kendi götürmesi.. Bunlarda şimdilerde "montessori pratical life" aktiviteleri olarak yeni uygulanmaya başlandı ama yerlere örtüler serip,çocukları önlüklere plastiklere sarıp,elinde peçeteyle hazırda bekleyip batan yerlere anında müdahele etmek suretiyle uygulanıyor çoğunlukla:))) Tamam kimse evi batsın istemezde bu kadar sıkılmaz çocuk yahu temizlenir yani ne var,yıkanınca geçmeyen birşey kaldı mı nar yada duttan başka? Bilemiyorum.. 
Sosyal medyada ağırlıklı olarak yabancı aileleri takip ediyorum ve çocuklara verilen sorumlulukları,yapabildiklerini ilgiyle izliyorum hatta kendime örnek alıyorum.Bunu montessori özentisiyle yarım yamalak yapanlardan olmak istemem zaten hayat felsefem de buna uygun değil.
  Biz yeni olarak kesici aletlere geçtik.Sebze soyucuyu yavaş yavaş kullanmaya başladı ne kadar denerse o kadar güzel alışacaktır bence.Bazen instagrama videolarını yüklüyorum annem yada teyzelerim hemen mesaj atıyor:) "Kesti kesecek elini,portakal verirken önlük giydirsene heryere aktı yapışş yapışş ahh" Bende "3 yaşındaki hangi çocuk önlük giymeyi kabul eder merak ediyorum teyzuş?" yazıyorum bi bakıyorum kızgın suratının fotoğrafını göndermiş:) 
  Bu soyma işleminde ilk gün elinde küçük bir sıyrık oldu.Lafçı çocuk haftasonu hemen anneme anlatmış haha kadın mafolmuş tabi.Yavrumun elinde minicik kesik bile olsa üzülüyorum bende ama birde çocuğa güven geldiğini görüyorum hoşuma gidiyor."Anne bak kesildi,kan geldi hadi yıkayalım elimi.Birde robotlu bant takalım olur mu?"diyor.Yarabandını gösterdiğim çekmeceden alıp getiriyor.Bence sorumluluk alabiliyor olması güzel.
  İceoğlanı anneme bıraktığımda,üstünü batırdığı için,kendi yedirmeye çalışıyor ee çocukta orda birşey yemiyor tabi.Hadi buna birşey diyemiyorum ama pasta bıçağı kullanmasına tepki göstermeleri tuhaf değil mi? Babamıda yandaş yapmayı denemiş ama o zaten makas,çakmak,çakı,iğne iplik vs herşeyi ilkokula başlamadan bir çocuğun öğrenmiş olmasından yana o yüzden ters tepmiş:D
 Mutfaktada hergün gün bir işe yardım etmesini sağlıyorum.Pilav tenceresini yere indiriyorum tabağına istediği kadar kendi koyuyor,meyvalarını yıkıyor.Sebze soyucu denemeleri hergün devam ediyor hatta sırf bu yüzden havuç yiyor olabilir:) Portakal ve limon sıkmaya çalışıyor olduğu kadar.Videolarını instagrama koyuyorum bazen:) Ispanakları saplarından ayırıyor ama daha üçünçü bağa gelmeden sıkılıyor,klasik:D 
Erişteleri pizza kesiciyle yampirik yampirik kesiyor.Yapabildiği kadar uğraşıyor işte.Ben onun her işe yardım etme hevesini ve kendi kendine yetebilmeyi istemesini seviyorum.Çocukların kendi becerilerinin farkına varması ve bu konuda desteklenmelerinin önemli olduğuna inanıyorum.

 

6 yorum:

  1. Sizi tebrik ediyorum. Bende cocuklara sorumluluk duygusunu asilama yanlisiyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzelll! Yapabildikleri şeyleri desteklemek lazım hep bencede

      Sil
  2. Bizde durum çok komik. İpek pek iş yapma yanlısı değil. Hadi masayı kuralım kızım, yok..gel birlikte çamaşır asalım, ı ıh...salatalıkları sen yıkar mısın tatlım, yok şimdi yıkayamam...ben de çok önce başlamıştım bu işlere acaba ters mi tepti? :)))) şu an 4 yaşında...
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)))haha o benim kardeşim gibiymiş.İlgi gösterceği birşey bulunur muhakkak annesi çocuk bu bi süre severek yaptığı işi bi süre sonra istemeyebiliyorda aynısı yemektede geçerli sıkılıyorlar herhalde

      Sil
  3. Çok doğru yapıyorsun! Ne yazık ki ananeler bizde böyle kıyamıyorlar mı, endişeli insanlar mı tam emin değilim ama bnim kızım da 2 yaşında makasla baya güzel kesmeye başlayınca annem ay ay ay verme çocuğun eline koşarken düşerse mazallah diye başlamıştı ve kızım ona dönüp makası ters çevirip iki "bacağını" nasıl bir arada tutarak yürüdüğünü "öğretmişti". Çok gülmüştüm.. Ama şimdi 3 yaşında değişen ne var, hiç..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte bu tam bambinonun karakterine uygunmuş..çok bilmişlerrr:) Makas benimkinin hiç ilgisini çekmiyor kalem tutma yada resim yapmada:( o yüzden günlük işlere yönlendiriyorum bende.Almanların tutumu harika bu konularda.

      Sil