4 Haziran 2015 Perşembe

Çocuk Dostu Ev Dekorasyonu

  Herhangi bir eğitim modeli yada evebeynlik akımına ait olmasam da(etiketlenmek istemiom şekerim) montessoriye bayılıyorum.Zaten bu bir akım,moda yada iyi anne methodu değil! 
daha çok,çocuklu bir yaşam biçimi..
  En sevdiğim yanı ise "çocuğa öğreneceği çevreyi hazırlayın ve bırakın kendi keşfetsin" mottosu sanırım.Yalnız "çocuğumun herşeyini ben yaparım anneleri" için pek uygun olmayan bir "düzenlenmiş çevre" kavramı,montessorinin olmazsa olmazı!
           ( ikea evinizin herşeyi:) )
  Yaşadığınız ortam ve özellikle çocuğun odası kendi kendine yetebileceği bir yer olmalı.Eee bir bebek sahibi olduğunuzda sadece hayatınız değil,evinizde ister istemez değişiyor.Kapalı prizler,yuvarlak köşeler,yavaş inen klozet kapakları,elinizi attığınızda bir türlü açamadığınız gıcık çekmece kilitleri,ayağınıza batan legolar..:) 
  Montessori eğitimi,öğrenmede en önemli güdünün çocuğun kendi motivasyonu olduğunu vurguluyor.Kendi yapabileceği işleri başarabilmesine imkan tanınmış "hazırlanmış çevrede",çocuk başarılı olduğunu hisseder.Kendisini yetersiz bulacağı,sınırlandığı ve başarısızlık hissedeceği ortamlarsa gelişimi açısından kötü etki yaratır.Kitaplara bakmak istediğinde uzanamadığı dev bir kitaplık yada giyineceği zaman ulaşamadığı büyük dolaplar,sürekli size ihtiyaç duymasını sağlayacağı için iyi değil.Göz hizasındaki masa,sandalye,ayna,ayakkabılık,kitap rafları ise onun için harika olucaktır.
  Maria Montessori bu felsefeyi en özlü şekilde "çocuklara önceden hazırlanmış çevrede özgürlük tanımak" olarak ifade ediyor.Yaratıcılıklarını arttıracak,merakını keşfetme yeteneğini körükleyecek olan çevreye ilgi duyan çocukta "öz disiplin" gelişecek.

  Bu yöntemi uyguladığınızda kazançlarınız; sosyal,kendine yetebilen,çevreye ilgi duyan,sorumluluklarını bilen,bağımsız çocuklar.. Amaç;kendi yeteneklerini ve kapasitelerini geliştirmek.Yapılacaklar; çocuğa saygı duymak,birey olarak kabul etmek ve ona uygun ortamı hazırlamak.
  Ben neler yaptım bi bakalım..
Banyoda; lavoboya rahatça ulaşabileceği sağlam bir platform ile ellerini yıkayabiliyor,dişini fırçalıyor.(bizi taklit ediyor) Suyu çok sevdiği için küvet yaptırdık,içinde kaydırmazı var,banyo oyuncakları var.Suyu doldurup yanına oturuyorum oboynuyor,kendini yıkamaya çalışıyor,oyuncaklarını yıkıyor,en son duşunu aldırıp çıkarıyoruz.
Mutfakta; su içmek istediğinde kolayca uzanıp bardağını alabileceği bir alanı var.Tabak ve kaselerine erişebileceği birde çekmecesi var.(yinede tencere tavalarımla oynamayı tercih ediyor)İki yaşından büyük bebelere ise bir masa alın,merdane,hamur ve şekiller verin oynasın,yumurta çırpsın,poğaçalara yumurta sürsün olmadı susam serpsin..inanın birlikte çok eğlenirsiniz.
Yatak Odamız; sadece anne-babaya ait biliyor! Evde oyuncak olmayan tek yer zaten.
Salon; ıncık cıncık eşyası ile dolu:)Akülü arabası,yemek masasının baş köşesindeki mama sandalyesi,çadırı,salıncağı.. Bir orta sehpam vardı noldu ki acep:)) Masada örtü yok,vazo yok.Tv ünitesindeki cam rafları tırmanmak için kullandığından paketleyip kaldırdık.Kitaplarım ve resimlerimde dolapların içinde şindilik ahhh ahh..Kendine ait bir çekmecesi var arabalarını ve kitaplarını koyuyor,bazende elmasının yarısını:) Özgürce oynayabileceği bir alan.Büyük ve aydınlık olduğu için en çok burada vakit geçiriyoruz.
Kendi odası; yer yatağı yapmadım zaten evdeki en soğuk odada bunu göze alamadım ama annemlerin evinde yer yatagı kullanıyoruz.Kendi yatağı kaliteli ve boyasız doğal ahşap.Ebatıda oldukça büyük aslında 80*140.Onunla büyüyüp 1,5kişilik bir yatak başlığıda olduğu için verdiğim paraya acımıyorum.Yatağını çook seviyor. 7.ayından itibaren kendi odasında yatmaya başladığı için oldukça benimsedi,hiç sorun çıkarmadı saolsun.
Şifonyerinden kıyafet seçebiliyor henüz dolap yaptırmadım yaz sonu gibi düşünüyorum.Oyuncakları erişebileceği mesafede ve açık kutularda.Ama açık raf sistemi alıp ikeadan orda sergilemeyi düşünüyorum.Kitaplarıda kendi boyundaki raflarda,canı istediği zaman alıp getiriyor.Kirli sepeti odasında ve dışarıdan geldiğinde çoraplarını çıkarıp içine atıyor:) Gerçi sinirlendimi baş aşağı edip yayıyor hepsini ama ossun.
Büyüdükçe evin düzenide değişicek zaten,kendi zevkleri oldukça ıdasında istediği değişiklikleri yapıcaz.Bana kalsa HarryPotter yada Marvel kahramanlarının olduğu bir temayla yapardım:))
  Özgür,kendine güvenen,herşeyi kendi yapmaya çalışan,(taklit etmeye başladığı için) ev işlerinde ufak tefek bana yardım eden,alkış tebrik beklemeyen bir oğlum var.Kendine yetebiliyor oluşu beni çok mutlu ediyor,başarabilmekte onu mutlu ediyor farkındayım.Daha heyecanlı ve meraklı yeni şeyler denerken.Bu sistemde ilerde daha düzenli ve oto kontrolü daha gelişmiş,konstrasyonu yüksek bir bebe bekliyorum..

3 yorum:

  1. Süpersin :) Alkış konusu ne yazık ki benim Türkiye'deki ailemin en uyuz olduğum alışkanlığı, ay çocuk pırt yapsa alkışlıyorlar ya (abartmıyorum!!!)

    YanıtlaSil
  2. Montessori'ye uygun bebek&çocuk odası mobilya ihtiyaçlarınız için bize ulaşabilirsiniz...
    www.mobilyadamoda.com

    YanıtlaSil
  3. Montessori'ye uygun bebek&çocuk odası mobilya ihtiyaçlarınız için bize ulaşabilirsiniz...
    www.mobilyadamoda.com

    YanıtlaSil