15 Kasım 2015 Pazar

Yeni Sevdiceğimiz; Yapboz

  1 yaşına girdiği sıralarda oğluma iki parçalı yapbozlardan almıştım ve ilgilenmemişti.Zaten çok hareketli bir çocuk olduğu için duraksadığı,oturma gerektiren şeyler ile ilgilenmiyor.Neyse efenim ben o aralar üzülmekteydim "benim çocum niye zeka oyunu oynamıyo,niye hiç durmuyor,dikkatini toplayamıyor" diye.Hayır o yaşta çocuktan ne bekliyosun sen kadın? Hadi yaptı diyelim ne olcak yani.. Topladım kaldırdım tüm puzzle kutularını.Evet bir tane değil heves ettim,5 kutu almıştım.Accık ayarsız bir insanım:) 
 18 ay civarı çocuumun ilgi alanları belirginleşmeye başladı.Belli müzik tiplerini seçmeye başladı,kalemleri eline bile almazken hergün az az boya yapmaya başladı.Oyuncak seçimi ise inşaat temalı oldu.Vee puzzle, her sabah rutin oyunumuz oldu.Önce iki parçalar ile başladık.Taşıtlar ve hayvanlar temalı.Eola,galt ve orchard toys markalarını aldım.Kesinlikle daha kaliteli çizimleri ve baskı kalitesi.Kalınlar,kolayca yıpranacak ürünler değiller.21.ay civarı 6-8 parçalı olanlara geçtik.Onlarıda önce beraber sonra tek başına kolaylıkla yapmaya başladı.
22 ay civarı ise 15-20 parçalık olanları yapmaya başladık.Önceleri uzun süre beraberce yapıyoruz.Parçaları sıralıyor,birleştiriyor ve farkındalığını arttırıyorum.Kutuyu önümüze koyuyorum ve işte bak bu parçayı bulmalıyız,bunun altında resimde ne var hadi onu bul bakalım diyerek ufak yönlendirmeler yapıyorum.Bu arada tanıyor tabi..Sonrasında o yine kendi yapmaya başlıyor.İlgisini çeken kepçeli,traktörlü yapbozları alıyoruz ki severek yapsın,sıkılmasın."talk about puzzle" denilen yapbozu tamamladıktan sonra,kutunun arkasındaki sorular ile resmin hakkında konuşmayı başlıyorsunuz.Bir nevi kutu oyunu gibi ben çok sevdim.Şuan özellikle bu şekilde alıyorum."kaç tane kürek görüyorsun","kuşları bana göster","şöför hangi elini kaldırmış" gibi sorularla sohbet ediyoruz.Böylelikle bir oyun yarım saat kadar bizi oyalayabiliyor.
Yaşı ve gelişimine uygun oyun/oyuncaklar oynatmaya dikkat etsemde bu tarz şeyler tamamiyle çocuğun ilgi alanıyla alakalı.O yüzden çoğu zaman kutu üzerinde yazan yaş sınırına takılmıyorum.Kendi yaşına uygun şeyler ilgisini çekmiyor,basit geliyor.Büyük iş makinalarını seviyor ki bu alandaki oyuncaklara ciddi yatırım yaptık.Müzik aletlerinden hoşlanıyor.Yapbozlarda da inşaat teması aşkımız devam ediyor tabi.Zaten  rengi,teması,modeli çocuğun ilgi alanına uygun değilse o oyun dikkatini bile çekmez.
Bu tarz oyunlar zeka arttırmaya yönelik mi bilemem ama çocuğun gelişimine bir çok yönden faydası olduğu kesin.
Bitirip,tamamlayabilmek çocuğu mutlu eder.Hele birde övgü dolu sözler duyar,sizinde mutlu olduğunuzu görürse özgüveni tavan yapar.
Konsantrasyon ve hedefe odaklanma gerektirdiği için; dikkat eksikliğini giderir.Sınıflama ve sıralama yapmayı öğretir.En sevdiğim faydası bu:)
El göz koordinasyonu sağlar.
Problem çözme becerisini geliştirir.
Eee daha nolsun dimi? Hadi çocuğunuza bir yapboz seçtirinde ailecek,keyifle vakit geçirin..




3 yorum:

  1. puzzle'ı çok severim :) inşallah ege de ilerde çok sever de beraber yaparız. şu an uzun süreli pek ilgisini toplayamıyor herhangi bir oyuncağında. kısa kısa oynayıp başka birine geçiyor. kitaplara ilgisi olsun çok isterim. arada açıyoruz resimlerine bakıyoruz ama okumamı beklemiyor hemen sayfayı çevirmek istiyor. ilerde bunun değişmesini ümit ediyorum.
    size de ne mutlu, puzzlelara geçmişsiniz... onunla birşeyler paylaşmak bir olayın parçaları olmak çok güzel...
    sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. Bizler hep istıyoruz zaten:)) kendimi boşyere sıkmışım dıyorum demek ki ilgisini çekerse yada vakti gelince yapıyormuş.Evet ouzzle coooook eglenceli,sizde şimdilik bir kaç parçalı olanları yaparsınız ztn ayı itibarıyle.Kitap konusunu bende cok ıstıyorum da bendende goruyor dergı,kitap hep birseyler okuyorum ama daha henuz hazır degıl durup oturmaya anlaşılan:) sevgiler size.ayyy buarada lemurlara bayıldım açıp bakıyoruz bazen

    YanıtlaSil
  3. :)) videonun uzun versiyonu egenin bloğunda var. ege.ilcebay.com

    öğrenen anneye de yazdım bugün, artık montessori veya nilayca bişeyler hazırlayıp babaanneye bırakacam ki gün içi boş geçmesin. üzülüyorum tüm gün yanında olamadığım için.
    çalışsan olmuyor çalışmasan olmuyor... napalım...
    sevgiler... kalp kalp kalp ;)

    YanıtlaSil