31 Ekim 2017 Salı

Akran Zorbalığı

   Geçenlerde okuldan bir suratla geldi ; arkadaşı ona "sen şişmansın ve kötü görünüyorsun" demiş! Çocuk işte üzülmüş "ama ben şişman değilim ki ben sadece çocuğum dedim o anlamıyor" dedi.. Akran zorbalığı konusunda ilk tecrübemiz ve hazırlıksız yakalandık "çok kaba bir davranış beni üzdün,hoş değil söylediklerin" diyebilirsin dedim,hemen karşı çıktı "aaa insanlara kaba diyilmez üzülürler" Çocuk haklı bir yönden çünkü biz ona hep şişman,kısa,uzun,kel vs diye insanlar ayrılmaz sadece kadın,çocuk ve erkek vardır dedik.Ten rengi,cinsiyeti,görüşleri,giyimi,inancı bizi ilgilendirmez ve alay konusu olamaz asla dedik o da şimdi bana "hayır ben normalim o da normal böyle şeyler söylenmez işte ama o anlamıyor,beni üzdün seninle oynamak istemiyorum" demiş ve gelmiş.Artık onunla oynamak istemiyormuş ve bir ara dudağı büzüldü söylerken ağlayacak gibi oldu sonra “off tamam boşver” dedi.Belki kötü bir gün geçiriyordur arkadaşın falan dedik ama çokta takmak istemiyorum çünkü çocuk yani bu duygu halleri pek stabil değil,yarın gelir en çok onu seviyorum falan der.
İçim parçalandı tabi insan istiyor ki hep yanında olsun,kollasın,kimse duygusal yada fiziksel zarar veremesin...ama işte öyle olmuyor ne kadar çabuk bunlarla başa çıkmayı öğrenir ve kolay atlatmayı becerebilirse o kadar özgüvenli olacaktır.Karakteri şekillendirecek olaylar bunlar ve tabi bizlerinde takındığı tavırlar biliyorum ama ahhh kalbim.. 
Bazen diyorum biz fazla mı duygusal ve kibar yetiştiriyoruz dışarısı öyle değil,insanlar acımasız ve kavgacı.Ama hakkını aramak için şiddete başvuran bir insan olsun da istemem.Sana vurana sende vur diyemiyorum,kızmalısın sadece napıyorsun de mesela diyorum ama doğru mu yanlış mı bilemiyorum gerçekten.Böyle zamanlarda daha zor ebeveynlik.Hani büyüdükçe kolaylaşıyordu?! 
    Bir arkadaş içimi döktüğüm fotoğrafın altına yazmış “Seninkinden çok o çocuğa üzüldüm.Düşünsene 3,5 yaşlarında bir çocuk böyle davranmayı nerede öğrendi acaba?”  Haklı.Her çocuk eşit şartlarda büyümüyor tabiki.Berkay kavgacı değil hatta genelde susup,karşı koymayan taraf.Ama başka birini korumak için ses çıkartmaya çalışıyor.Sürekli gülümser ve insanlara sorular sorar,ilgilenir,sarılır.Eşim bu durumdan çok sıkıntılı çünkü fazla duygusal olduğunu düşünüyor, bende sadece kendi koruyabilecek kadar sesi çıksa yeter diyorum ama tabi bizim dememizle olmuyor.Çocuk gözümüzün önünde büyüyor ve gelişiyor.Yüksek sesli konuşmalardan dahi haz etmeyen sakin bir karakteri var.. Nasıl devam eder,neler yapabiliriz bilmiyorum ama bir anneden güzel bir öneri geldi.Anne zor/alaycı/yaramaz çocuğu canladıracak, çocukta kendini nasıl koruması gerektiğini öğrenecek.Bu rol yapma oyununu biraz değerlendireceğim tabi.Gelişme olursa bahsederim.Farklı önerilerede açığım.
Bu arada gözlüğede alıştı gibi:)




2 yorum:

  1. Ay önce kocaman bir maşallah ona, gözlük şahane duruyor, hele o gülümseme.. Oğlunun takipçisiyim :D
    Şimdi gelelim bu akran zorbalığı konusuna.. Maya'ya senin saçın kahverengi, çirkin, bizimki sarı güzel, sen kahverengi saçlılarla oyna diyordu iki kız devamlı. O kızları ben tek tek oyuna eve davet ettim 1-2 defa, şu an canciğer kuzu sarması haldeler. Bu yaşlarda özellikle fiziksel görünümdeki değişikliklere takıyor çocuklar, onun yerine diğer özelliklere odaklanabilmeleri için öğretmenleri de bu konuya eğilebilse ne güzel olur. Hani farklı boy, fizik özellikleri hepsi ne güzel falan.. Berkay son derece normal bir çocuk, kilolu değil, zayıf da değil, Maya'nın da bu "sağlıklı görünme" konusu baya gündeminde bu sene. Yediklerine "bu sağlıklı mı" falan diye teyit istiyor devamlı..
    Fakat ben de öbür çocuğa acıdım, evet belki Türkiye'de o tip çocuklar çok var ve bizimkiler çok "naif" kalıyor ama inan bu kendini zorbalığa karşı koruyabilme çok farklı bir konu, kibar ve vicdanlı çocuk, empati kurabilen çocuk bu anlamda yenik çocuk değil kesinlikle.. Hatta avantajlı konumda. Zorbalığı dil oyunlarıyla püskürtme becerisi edinebilirse şahane olur.. Ben Maya'ya bu sıra bunu öğretmeye çalışıyorum, fiziksel güce karşı dil ve akıl gücü, evde bana karşı iyi kullanıyor hehehe ama bilmiyorum işe yarar mı akranlara karşı.. Göreceğiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fikrini belirttim minik bir tiyatro yapmışlar farklılıklarla ilgili:) İşe yaradı şimdilik ayrıca teşekkür ederim.Fiziksel güce karşı akıl gücünü bize karşı evde maşallah çok iyi kullanıyorda okula nasıl gidiyor o işler hiç bilmiyorum..

      Sil