3 Eylül 2018 Pazartesi

Kız Oyuncağı Değil Mi O ?

   Babası Berkay'a erken doğum günü hediyesi pembe bir elektrikli kaykay aldı. İlk tercihi kırmızıydı ama o kalmamış. Gören aradı "niye pembe?" SİZE NE? Çocuk gerildi artık
kızıyor sorana.

Bu piremses deniz kızınını da geçen yaz başı almıştık. Hani şu meşhur mavi poşetli,bayram zamanları hınca hınç dolu malum marka var ya onun kasa önüne konulmuş, çocuğum "bunu istiyommmm, çok güzelmiş saçları da mor hemde deniz kızı buuu,yüzer ne güzel" diye bir heyecan yaptı .Alacağım ama başıma gelecekleri de biliyorum tabi vee daha ilk yadırgama kasada başladı. 
   Kasiyer çocuk aldıklarımızı geçirip bunu kenara koydu. Gözümle işaret ettim "aaa alıcakmısınız kiiiii? dedi ama ses ve bakış baya eleştirel, bende kızdım (uslubunca). Oradan annemlere geçtim, oyuncak çocuğun elinde kendi kendine konuşarak oynuyor,malum yeni oyuncak heyecanı. Sonra bir komşu teyze "kız oyuncağı" dedi diye minnak "oyuncağın kızı erkeğimi olur ya oyuncak bu off!" dedi ama baya vurgulayarak. El kadar çocukta ki algı bile bu, adı üstünde OYUNCAK ! Neden farklı anlamlar yükleniyor? Neden tencere tavayla erkek çocuğu oynadığı zaman hemen bir "amannnn cinsel yönelimi bozulur mazallah" diye korku sarıyor anneleri? Neden erkek çocuğu eline silah aldı mı gururlanıyor babalar? Neden oyuncakçılarda bilim setleri,yapbozlar,inşaat aletleri vs "erkek çocuk oyuncağı" reyonuna konuluyor.
   Erkek inşa eder,tasarlar,deney yapar,robot yapar,drone uçurur! Ama sen kızım, sen ancak domestik işleri yapabilirsin. Zaten oyuncakçılar ayırmış “kız oyuncakları” bölümüne koymuş mutfak robotlarını,allı güllü pembeli morlu ıvır zıvırları,altını ıslatan mama isteyen bebekleri.. “Erkek oyuncakları” bölümüne ayırmış bilim setlerini,tasarlanabilen&programlanan robotları,zeka geliştirici envai çeşit yapı oyunlarını falan. Allahtan kutu oyunları aile bölümünde. Onları da kaç aile çocuğuyla oynuyor merak  ediyorum.

Bu reklam 80li yıllarda ki henüz üstüne unicorn kusmuş gibi görünen o pembik setlerin olmadığı,kız çocuklarının giydiği kıyafetler ile yargılanmadığı dönemden.Çocukken genelde böyle giyindiğim için bazı insanlar "erkek fatma" diyorlardı ama o zaman bile taktığım bir şey değildi bu. Ama şimdi toplumsal baskı daha da arttı.Üstelik pembe,mor yada simsiz, payetsiz ayakkabı bile bulmak zor.. 
   Suç aslında oyuncakçıların da değil, pazarlamacıların.Kız ve erkek çocuklarına iki farklı tür gibi davrandıkları için bunca sorun. Kız çocukları pilot olamayacağını düşünüyor çünkü meslekleri bile erkeğe ve kadına göre diye işliyoruz tertemiz beyinlere. Meslek kartları oyunlarında dikkat ediyorum sadece alman ve ingiliz menşeyli olan markalarda kadınlar inşaat araçları kullanıyor, polis pilot vs gibi gösteriliyor ama geri kalanların çoğunluğunda hemşireler kadın,şarkıı kadın,dansçı kadın.Orada bir erkek balet koyan sadece bir ingiliz oyuncak markası gördüm.
  Birde eş cinsellik korkusu var ki o oyuncakla falan olmuyor bambaşka bir olay..Ayrıca terziler,chefler,aşçılar hep erkek değil mi? Kadın mesleği diye bir şey mi var yahu? Ben oğlumun dikiş yapabilmesini yada yemek yapabilmesini önemsiyorum, başkalarına ihtiyaç duymadan kendi işini halledebilmesi benim için önemli. Aslında onun için bile önemli çünkü çocuk bağımsız. Artık bu yan yan bakışlardan bıktım. Renklerin yada oyuncakların cinsiyeti olmaz!!!!!!!! #oyuncagincinsiyetiolmaz Oldurmayın lütfen !

   
  Berkay ara dönemde aldığı karne için çay seti istemişti "bir çaydanlık ve fincanları olsun lütfen " dedi.Karne hediyesini bir başarı ödülü gibi düşünmüyoruz biz adetten gibi bir şey(neden açıklama gereği duydum bir düşün) Bizde eşimle Carrefour'a gittik, sonuçta oyuncak reyonu büyük her şey var. Tabi bu setlerin hepsi pespembeydi ve üstünde çeşit çeşit prenses ismi vardı. Altı üstü bir çay seti yahu, bir ev ve mutfak aletleri var ki hepsinde bir prenses kullanırken resmedilmiş falan, hangi Disney prensesi bunlarla ev işi yapıyor acaba diye merak ettim:) Neyse akşam bizim ki gördü bir sevinç, hemen servis edildi pastalar, kurabiyeler ve çaylar yapıldı. Anane ve dede pastaneye çağrıldı onlarda ertesi gün evciliğe geldiler:) Bu fotoğrafı paylaşınca en çok destekleyici yorumlar gelse de çocuğumu gayliğe yönlendirdiğimi söyleyenlerde oldu. Eş cinsellik, translık nedir ne değildir daha onu bilmiyor ama kendine yetmeyen zekasıyla bana akıl veriyor, canım ya! Eksik olma sen emi! Bak sosyal medyada buna #bugündederdimbu diye etiket açabilirim:) 
   Nötr Cinsiyet olmayan oyuncaklar çocuklarının yaratıcılığına sekte vuruyor.Aslında masallarda bile durum böyleyken Disney'in yeni pazarlaması ile kendi kendini kurtaran.cesur ve maceracı prenseslerin olduğu filmler çekilmeye başlandı ama pixar satın alınmasaydı bence onlar bu işi gayet iyi götürüyordu.
  Her neyse öyle tatlı anneler ve babalar var ki görüyorum oğluna bebek almış mesela hemde arabalı falan "amann baksın belki kardeşi falan olur ilerde alıştırma yapsın" diyebiliyorlar. Bende artık "erkek anası" olmakla gurur duyan kasıntı tipler yerine dünya görüşü kendime yakın olan insanlarla iletişim kurmaya çalışıyorum yada en azından görmezden geliyorum:) 

  Geçenlerde minnağın dayısına sinirlendiğinde söylediği gibi "sana bakıyorum ama orada bir boşluk var, seni göremiyorum yoksun sen hıh" :)







4 yorum:

  1. Ay bu konuda çok doluyum, daha 2 yaşına girmedi ama ben onu ablasından kalanlarla pembeli falan da olsa öyle büyütüyorum, ablasına özeniyor bebeklerle oynuyor, benim kolyeleri takıyor daha da bir sürü "kız çocuk1a atfedilen huylar, davranışlar.. Hiç utanmadığım gibi destekliyorum, çünkü sadece "kızım prenses olmasın" demekle, kızları eşit yetiştirmekle olmaz, erkekler "kalas" kaldıktan "erkeklikleriyle övündükten" sonra neye yarar.. Ayrıca pembe ortaçağda erkek rengiymiş, sorana öyle diyorum ben :D Pembe yakışır genceeee :D Üf boşver ya, derdimiz bu olsun, insan gibi insan yetiştiriyoruz biz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cidden çok can sıkıcı bir konu ama destek fotisi iyiydi:) Var işte normal bu diyebiliyor o zaman güveni yeniden yerine geliyor.Ne saçma şeylere takılıyor insanlar o kadar önemli konu varken..

      Sil
  2. Bizim oğlan evde ablası olduğu için tabi hep kız oyuncaklarıyla oynadı ve oynar da, ama genetik midir nedir erkek oyuncaklarına karşı da içten gelen bir ilgisi var :/

    Son sözüne bayıldım yalnız, gerçekten de kızgınlık daha güzel ifade edilemezdi ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kendince çözüm onu bulmuş " bakıyorum ama yoksun sen şeffafsın" :)) Oyuncak bu adı üstünde çocuk canı ne isterse oynayabilmeli daha bu yaşta "elalem ne der" baskısı hissetmeleri ne acı değil mi?

      Sil