20 Eylül 2018 Perşembe

Okul Arayışlarım

  Tam da mevsimi gelmiş çocuklar okula başlamışken ve tabi erken kayıt dönemi yaklaşıyorken hepimizin aklındaki en önemli konu okul! İlk soru okul mu,okulsuzluk mu,ev okulu mu gibi düşünülebilir ama büyük şehirlerde zaten bunları pek düşünemiyoruz. En azından ben ev okulu sistemini çok sevsem de bize uygun değil maalesef çünkü bende o iç disiplin yok. Devletin okullarda verilen eğitim yeterli gibi dershaneleri kapamasıyla bunların hepsi özel okul statüsü aldı ve her köşe başı okul oldu. Çok fazla okul ve eğitim metodu var.Onlarca eğitim metodu varken bize uygun olanı nasıl seçeceğiz? Çocuğumun nasıl büyümesini tercih ediyorum? Ben nasıl büyüdüm?  
  Üzülüyorum ama kendim için değil, çocuğum için. Onun adına verdiğimiz bu kararların ileride hayatını nasıl etkileyeceğini şimdiden görememenin sıkıntısını yaşıyorum. Sir Ken Robinson'un Ted konuşmasında bahsettiği ziraat eğitim modeli bu aşamada devreye giriyor. Tohumu ekiyor,suluyor,ilaçlıyor ve bakımını yapıyoruz ama geleceği öngöremiyoruz. Olabilecek bir sel baskını,haşere salgını, kuraklık vs gibi şeyler sonucu etkileyecektir ama her şeye birden önlem alınamıyor. 5 sene sonrasında dünyanın nasıl olacağını öngöremezken bugün alacağı bilmem ne eğitimin, 10 sene sonra onu yaşıtlarından ayrı bir noktaya taşıyacağından nasıl bu kadar emin olabiliyoruz? Böyle bir şey mümkün mü? 

Bu arada Answer Man filmindeki eğitim sistemiyle ve öğretmenlerle ilgili bir sahne var onu buraya eklemek istiyorum.


Çocuklarımıza uygun koşullar yaratmak için verdiğimiz mücadele bizlere önce maddi ve haliyle beraberinde sosyolojik ve duygusal şartlarımızı sorgulatıyor. Sosyolojik derken örneğin daha iyi bir muhite taşınma gibi. Eskiden olsa "el kadar çocukla parkta,bahçede bir çeşit kariyer ağımı oluşturuyorsunuz" derdim. Ama öyle değilmiş her ihtimali düşünüyoruz. Tabi bütçemize ve kendi yaşam biçimimize göre. Bu arada da dövizdeki saçma yükselişle aynı oranda, her şeye gelen zam ve dudak uçuklatan okul ve kırtasiye masrafları devreye giriyor. İlköğretimden başlayarak lise ve hatta üniversite bitimine kadar harcayacağımız paraya değer mi? İşte bunun kararını vermek önemli. En uygun okul senelik 25bin tl den başlıyor.Servis,yemek,kıyafet,kitap,gezi falan da hariç! Eğitimin bu kadar ayrıştırıcı ve denetlenmeyen inanılmaz yüksek bütçelerle bahsediliyor oluşunu sosyal devlet yapısıyla bağdaştıramıyorum..
Okul seçimi bitse bunun dışarıdan desteği kursu,yabancı dil etkinlikleri,çocuğun ilgi alanına göre müzik yada spor etkinlikleri var.Bu çarpık eğitim sistemine rağmen çocuğumuza bir şeyler katarak büyütebilmek için ekstra ilgi alakaya ihtiyaçları var. Okulda öğrendiklerimiz bize yetmediği gibi onlara da yetmeyecek o yüzden bir şeyler katmaya bakmalı.Tüm dünyada geçerliliği olan İspanyolca'yı öğrenmek gibi.

  Okul ararken ne gibi beklentilerim var tamamen karışık, aklıma geldiği sırayla yazdım.

Geçmiş,köklülük,kurumsallık
Lokasyon (en iyi okul eve en yakın okuldur diyor Ali Koç)
Öğrenci yaklaşımları (akran zorbalığında ki tutumları)
Kadrosu
Finans,Bütçe ve Ekstraları,Ek Masraflar
Servis
Kıyafet
Sosyal Aktivite
Okulun Fiziksel Koşulları
Temizlik
Güvenlik
Sene Sonu Gösterileri ve Resmi Törenlere Bakış Açıları (resmi törenlerin coşku ile kutlanması taraftarıyım,bir çocuk Atasını,bayrağını, bayramını bilmeli!)

   Aslında okul seçimini çok dikkatli bir şekilde başta anaokulu seviyesinden yapmak ve aynı okulda devam edip gitmek gerekiyor. Böylece fiyat avantajını ve üvey evlat gibi dış veli muamelesinden de kurtulmuş oluyorsunuz.Ben bu şekilde yapamadım çünkü oğlum ilk gittiği ortamı o kadar sevdi ki okul öncesi hazırlığa da orada devam ediyor.
 Okul konusunda veli beklentisi çok önemli. Bu yüzden iyi okul kötü okul yok aslında. Mesela biri reklamını "ekmek pişiriyoruz,sık sık doğa gezileri yapıyoruz,hayvan besliyor,bitkiler büyütüyoruz.." diye yapıyor.Ama benim çocuğum bunları zaten yapıyor. Ben ona bu imkanları sunuyorum bunu isteyenler zaten şehirde yaşayıp bizim gibi canı istediğinde köyüne çekip gidebilme alternatifi olmayan aileler için cezbedici olabilir.Bana göre ne fazla sosyali ne de fazla akademik olanı iyi değil.Çok akademik odaklı okullardaki çocuklara da acıyorum.Ne haddine diyebilirsiniz tabi ama "çocukluk" çocukken yaşanacak bir şey! Donanımlı olması bu yarışçıl çağda mecbur olsa da el kadar bebelerin lise matematiği çözmesi ve sosyal her türlü aktiviteden uzak sınavlar için yetiştirilmeleri BANA GÖRE doğru değil. Bazı veliler önce akademik olsun ve başarı odaklı olsun der, kimisi önce mutluluk der, kimisi akademik, sanat ve sportif dengeli olsun der, kimisi doğrudan teog başarısına bakar, kimisi yabancı dil ve ikinci yabancı dil durumuna bakar, kimisi adı var fiyatı da pahalı kesin iyidir zaten der, kimisi bu kadar para dökmeye gerek yok daha hesaplı olsun der böylece bu liste uzar gider.
  Çocuğun mutluluğu illa ki bahçesi kocaman olan, çok fazla sosyal dersi olan okullarda da olmaz. Küçücük bahçesi olur, öğretmenler sevgi doludur ve çocuk en mutlu çocuk olur. Zaten ilkokulda okul değil öğretmen önemliymiş ama bulabilirsen. Biz baya araştırma yaptık ama işte şehir değiştirme durumundan hala vazgeçmiş değiliz o yüzden orada da araştırma yaptım:) Tabi ben araştırsam ne olacak fiyatlarda fena..


Yukarıda video örneğini verdiğim tarzda,eğitim ve sistem eleştirileriyle ilgili ve birazda indie amerikan,filmleri çok izlemişiz. Sanırım o sırada neye ilgi duyuyorsan algıda seçicilik mi oluyor ne:) Fikir olur belki diye isimlerini de paylaştım.

Taare Zameen Par / Aamir Khan
Ölü Ozanlar Derneği
Captain Fantastic (başlı başına bir tartışma konusu)
Little Miss Sunshine
Mona Lise Smile
Wonder
Gifted





2 yorum:

  1. Bu konuda asıl baba film şu olabilir: https://youtu.be/D1kH4OMIOMc

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle! O yüzden yanına ayrı bir tartışma konusu olabilir yazdım müthiş konu başlıkları var içinde.Yani her konuda özgür iradeye inanıp yemek siparişi verirken “hamburger olmaz” demek?! Biz bu konuyu geçenlerde baya tartıştık herkes fikirlerini yazıcaktı bende taslak yapmıştım ama vaktim olmadı:(

      Sil